Στο παρόν, καταγράφονται οι διαδικασίες διαχείρισης «χρημάτων, εγγράφων, τιμαλφών, ρουχισμού κ.α. αντικειμένων» όλων των ασθενών σε κανονική λειτουργία της Νοσηλευτικής Μονάδας Αγρινίου, καθώς και οι προσθήκες λόγω της νόσου covid_19.
Η αποτύπωση των διαδικασιών αποτελεί βασική διαδικασία εφαρμογής διοίκησης ποιότητας, και συμβάλει στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών μέσω της ανατροφοδότησης και λήψης μέτρων.
Για το λόγο αυτό, κρίθηκε αναγκαίο να καταγραφούν οι διαδικασίες διαχείρισής τους και να καθορισθεί η πολιτική του νοσοκομείου, με σκοπό – στόχο:
- Το Νοσοκομείο να καταγράψει – γνωστοποιήσει τις τηρούμενες διαδικασίες για την ασφάλεια, «χρημάτων, εγγράφων, τιμαλφών, ρουχισμού κ.α. αντικειμένων» του ασθενούς.
- Οι ασθενείς ή οι οικογένειές τους ή οι κηδεμόνες τους μπορούν να είναι βέβαιοι ότι έχουν ληφθεί μέτρα για την ασφαλή φύλαξη «χρημάτων, εγγράφων, τιμαλφών, ρουχισμού κ.α. αντικειμένων», ενώ βρίσκονται υπό τη φροντίδα της Νοσηλευτικής Μονάδας Αγρινίου.
Κανονισμός Διαχείρισης χρημάτων, εγγράφων, τιμαλφών, ρουχισμού κ.α. αντικειμένων των νοσηλευόμενων ασθενών
1. Δήλωση πολιτικής-Στόχος
1.1 Οι νοσηλευόμενοι ασθενείς ή οι οικογένειές τους ή οι κηδεμόνες τους μπορούν να είναι βέβαιοι ότι έχουν ληφθεί όλα τα εύλογα μέτρα για την ασφαλή φύλαξη των χρημάτων, εγγράφων, τιμαλφών, ρουχισμού κ.α. αντικειμένων του ασθενούς.
1.2 Στόχος αυτής της πολιτικής είναι να διασφαλίσει μια διαδικασία για τη διαχείριση χρημάτων, εγγράφων, τιμαλφών, ρουχισμού κ.α. αντικειμένων του νοσηλευόμενου ασθενούς εντός του νοσοκομείου.
1.3 Η παροχή ενός ασφαλούς περιβάλλοντος για τη φροντίδα αποτελεί καθήκον σύμφωνα με τους κανονισμούς που υποστηρίζουν τα πρότυπα ποιότητας για τους παρόχους υγειονομικής περίθαλψης.
1.4 Οι πολιτικές, διαδικασίες και συστήματα που διασφαλίζουν την ασφαλή διαχείριση της περιουσίας των ασθενών κατά την είσοδο, διαμονή, μεταφορά μέχρι την ολοκλήρωση των διαδικασιών παροχής υπηρεσιών υγείας και την έξοδο από τις εγκαταστάσεις του νοσοκομείου, είναι απόρροια της πολιτικής ποιότητας του Νοσοκομείου.
2. Πεδίο εφαρμογής- Ποιους ασθενείς αφορά
2.1 Η πολιτική ισχύει για ΟΛΟΥΣ τους ασθενείς που εισάγονται σε κλινική (εσωτερικούς ασθενείς). Συμπληρώνεται κατά την εισαγωγή, στο τμήμα υποδοχής του/της ασθενούς έως το τέλος της βάρδιας από το νοσηλευτικό προσωπικό που παρέλαβε τον ασθενή. Στις περιπτώσεις που δεν παραδοθεί κανενός είδους τιμαλφή ή χρήματα το έντυπο συμπληρώνεται με την ένδειξη: “ουδέν’’ και υπογράφεται από τον συνοδό του ασθενή.
2.2 Η πολιτική ισχύει για ασθενείς που προσέρχονται στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ), και δεν μπορούν να προστατεύσουν τη δική τους περιουσία (προσκομίζονται δλδ. με μειωμένο επίπεδο συνείδησης, νεκροί ή καταλήγουν στο ΤΕΠ).
2.3 Η πολιτική ισχύει για ασθενείς που νοσηλεύονται στο Νοσοκομείο σε περίπτωση θανάτου ή σε περίπτωση πτώσης του επιπέδου συνείδησης ή όταν ο ασθενής μεταφέρεται προσωρινά σε άλλο τμήμα όπως τη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας/ χειρουργείο/ ακτινολογικό.
2.4 Η παρούσα πολιτική δεν ισχύει για ασθενείς που παρίστανται ως εξωτερικοί ασθενείς.
3. Πλαίσιο
3.1 Ορισμοί
3.1.1 Ο όρος «Χρήματα» αναφέρεται σε κέρματα ή χαρτονομίσματα οποιουδήποτε νομίσματος, ανεξάρτητα από τη χώρα καταγωγής που ανήκει σε έναν ασθενή.
3.1.2 Ο όρος «έγγραφα» αναφέρεται στην αστυνομική ταυτότητα, διαβατήριο, δίπλωμα οδήγησης και άλλα νομικά έγγραφα.
3.1.3 Ο όρος «Τιμαλφή» αναφέρεται σε οποιοδήποτε είδος αξίας και μπορεί να περιλαμβάνει κοσμήματα, τραπεζικές κάρτες, βιβλία επιταγών, κλειδιά σπιτιού -αυτοκινήτου, ηλεκτρονικό υπολογιστή, κινητό, ρολόι.
3.1.4 Ο όρος «ρουχισμός κ.α. αντικείμενα» περιλαμβάνει ρουχισμό, είδη προσωπικής υγιεινής και περιποίησης και οτιδήποτε άλλο δεν περιλαμβάνεται στα ανωτέρω.
3.1.5 Ο όρος «περιουσία» περιλαμβάνει όλα τα ανωτέρω.
3.1.6 Ο όρος «Ασφαλές» αναφέρεται σε ένα ασφαλές ντουλάπι κλινικής ή τμήματος ή του νοσοκομείου.
3.1.7 Ο όρος «Διαχείριση» χρημάτων, εγγράφων, τιμαλφών, ρουχισμού κ.α. αντικειμένων του ασθενούς σημαίνει αποδοχή, μεταφορά και διάθεση τους.
3.2 Οι ασθενείς θα πρέπει να αποθαρρύνονται από τη μεταφορά υπερβολικών ποσών χρημάτων και τιμαλφών στο νοσοκομείο. Εάν ένας ασθενής φτάσει στο Νοσοκομείο με χρήματα, έγγραφα και τιμαλφή, πρέπει να ενθαρρυνθεί να τα στείλει στους οικείους του, συγγενείς / φροντιστές του, εφόσον υπάρχουν.
3.3 Κατά την εισαγωγή, οι ασθενείς πρέπει να ενημερώνονται με σαφήνεια ότι το Νοσοκομείο είναι υπεύθυνο, μόνο για χρήματα, έγγραφα και τιμαλφή που έχουν παραδοθεί για ασφαλή φύλαξη.
3.4 Στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών, έλεγχος για χρήματα, έγγραφα, τιμαλφή, ρουχισμό κ.α. αντικειμένων του ασθενούς θα πραγματοποιείται μόνο σε ασθενείς που δεν μπορούν να προστατεύσουν τη δική τους περιουσία (προσκομίζονται δλδ. με μειωμένο επίπεδο συνείδησης ή νεκροί). Θα ακολουθείται το πρωτόκολλο παραλαβής τιμαλφών.
3.5 Το Νοσοκομείο λαμβάνει τα χρήματα, έγγραφα, τιμαλφή, ρουχισμό κ.α. αντικείμενα του ασθενούς για ασφαλή φύλαξη μόνο σε περίπτωση θανάτου ενός νοσηλευόμενου ασθενούς ή όταν ο ασθενής μεταφέρεται προσωρινά σε άλλο τμήμα όπως τη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας/ χειρουργείο/ ακτινολογικό και δεν δύναται να διαφυλάξει ο ίδιος την περιουσία του.
4. Συμπλήρωση εντύπου «Πρωτόκολλο Παραλαβής Τιμαλφών και Χρημάτων ασθενών.
4.1 Η συμπλήρωση του τριπλότυπου εντύπου γίνεται από το νοσηλευτικό προσωπικό στο τμήμα όπου παρουσιάζεται η ανάγκη, παρουσία επιτροπής-μαρτύρων.
4.1.1 Στην περίπτωση που το πρωτόκολλο ενεργοποιηθεί σε πρωινό ωράριο καθημερινής, ο προϊστάμενος του τμήματος οφείλει να παραδώσει τα τιμαλφή σε συγγενείς/συνοδούς, μετά από επίδειξη αστυνομικής ταυτότητας ή διαβατηρίου του συγγενούς/συνοδού και την καταγραφή των στοιχείων αυτών στο έντυπο. Στην περίπτωση απουσίας συγγενών/συνοδών, ο προϊστάμενος οφείλει να παραδώσει τα τιμαλφή στην Διοικητική Υπηρεσία για φύλαξη.
4.1.2 Στην περίπτωση που το πρωτόκολλο ενεργοποιηθεί σε απογευματινό/ νυχτερινό ωράριο ή ημέρα αργίας, ο εφημερεύον νοσηλευτής (ελλείψη διοικητικού υπαλλήλου) παραλαμβάνει τα τιμαλφή από το νοσηλευτικό προσωπικό του τμήματος και τα παραδίδει σε συγγενείς/συνοδούς, μετά από επίδειξη αστυνομικής ταυτότητας ή διαβατηρίου του συγγενούς/συνοδού και την καταγραφή των στοιχείων αυτών στο έντυπο. Στην περίπτωση απουσίας συγγενών/συνοδών, ο εφημερεύον νοσηλευτής οφείλει να φυλάξει τα τιμαλφή μέχρι να τα αναζητήσει κάποιος δικαιούχος/συγγενικό πρόσωπο.
4.2 Το ένα συμπληρωμένο έντυπο διατηρείται σε αρχείο του τμήματος, το δεύτερο διατηρείται στη Διοικητική Υπηρεσία/ Νοσηλευτική Υπηρεσία και το τρίτο δίνεται μαζί με τα τιμαλφή στον δικαιούχο/ συγγενικό πρόσωπο που θα τα παραλάβει.
5. Καθήκοντα-Αρμοδιότητες
5.1 Διοίκηση
Έχει την ευθύνη να διασφαλίσει ότι:
- όλο το προσωπικό έχει πρόσβαση σε αυτή την πολιτική και τα σχετικά διαδικαστικά έγγραφα.
- Όλο το προσωπικό τηρεί και εφαρμόζει αυτή την πολιτική και χρησιμοποιεί τα σχετικά διαδικαστικά έγγραφα.
- Το προσωπικό που ασχολείται με το χειρισμό χρημάτων, εγγράφων τιμαλφών, ρουχισμού κ.α. αντικειμένων των ασθενών έχει εξοικειωθεί με όλες τις σχετικές πολιτικές και διαδικασίες που αναφέρονται σε αυτό τον κανονισμό.
5.2 Ο/Η Προϊστάμενος /η Διεύθυνσης Νοσηλευτικής
Ο/Η Προϊστάμενος/η Διεύθυνσης Νοσηλευτικής έχει την ευθύνη για την παρακολούθηση της συμμόρφωσης με την πολιτική αυτή, του προσωπικού ευθύνης του/της.
5.3 Ο/Η Προϊστάμενος/η Κλινικών κ Τμημάτων
Ο/Η Προϊστάμενος/η Κλινικών κ Τμημάτων είναι υπεύθυνος/η για τη διασφάλιση ότι τοπροσωπικό γνωρίζει και εφαρμόζει αυτήν την πολιτική.
5.4 Ο/Η Προϊστάμενος/η Διεύθυνσης Διοικητικής -Οικονομικής υπηρεσίας
Ο/Η Προϊστάμενος/η Διεύθυνσης Διοικητικής -Οικονομικής υπηρεσίας έχει την ευθύνη για την παρακολούθηση της συμμόρφωσης με την πολιτική αυτή, του προσωπικού ευθύνης του/της.
5.5 Ο/Η Προϊστάμενος/ Τμήματος Κίνησης Ασθενών
Ο/Η Προϊστάμενος/η του Τμήματος Κίνησης Ασθενών έχει την ευθύνη για τηνπαρακολούθηση της συμμόρφωσης με την πολιτική αυτή, του προσωπικού ευθύνης
του/της.
5.6 Ο/Η Προϊστάμενος/Υποδιεύθυνσης &Τμήματος Οικονομικού
Ο/Η Προϊστάμενος/η Υποδιεύθυνσης Οικονομικού έχει την ευθύνη για την παρακολούθηση της συμμόρφωσης με την πολιτική αυτή, του προσωπικού ευθύνης του/της.
5.7 Ο/Η Ταμίας του Νοσοκομείου
Ο/Η Ταμίας του Νοσοκομείου έχει την ευθύνη της συμμόρφωσης με την πολιτική αυτή.
5.8 Ο/Η Προϊστάμενος Τμήματος Κοινωνικών Υπηρεσιών
Ο/Η Προϊστάμενος/η του Τμήματος Κοινωνικής Υπηρεσίας έχει την ευθύνη για την παρακολούθηση της συμμόρφωσης με την πολιτική αυτή, του προσωπικού ευθύνης
του/της.
6. Διαδικασίες λόγω COVID-19, κάλυψη εκτάκτων αναγκών
6.1 Νέα Ανάγκη
Η πανδημία covid-19 που ενέσκηψε το 2020, απαίτησε προσαρμογές στη λειτουργία των Μονάδων Υγείας σε όλη την επικράτεια, για την επιτυχή αντιμετώπισή της. Η άμεση προσαρμογή στις νέες συνθήκες λειτουργίας απαίτησε την αντιμετώπιση νέων προκλήσεων με ευέλικτες διαδικασίες. Προέκυψε, λοιπόν, η ανάγκη διαχείρισης μεγάλου όγκου μολυσματικού ρουχισμού των ασθενών covid_19.
6.2 Αντιμετώπιση
Ακολουθείται η ίδια διαδικασία για όλους τους νοσηλευόμενους με νόσο Covid-19.